Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Πίσω από την ετικέτα

Η ετικέτα μας δίνει γρήγορες πληροφορίες για ένα προϊόν. Προσφέρει γνώση και οδηγίες.
Η συντομία των πληροφοριών της μας δίνει την αίσθηση ότι εξοικονομούμε χρόνο.

Αν θέλουμε ωστόσο να είμαστε πιο προσεκτικοί και να γνωρίσουμε κάθε πτυχή ενός προϊόντος, η ετικέτα δεν αρκεί. Πρέπει να δοκιμάσουμε το περιεχόμενό του, να το γευτούμε και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας, αφού έχουμε δώσει χρόνο στον εαυτό μας να παρατηρήσει κάθε διάστασή του.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με το συμπέρασμα που βγάζουμε για τον εαυτό μας ή τους άλλους ανθρώπους. Η γρήγορή ετικετοποίηση προς εμάς τους ίδιους ή τους άλλους, π.χ. "Είμαι αχάριστη" ή "Είναι αδιάφορος" κ.ο.κ. μας παραπλανά. Στεκόμαστε απόλυτα σε μία μόνο πληροφορία και ξεχνάμε να γευτούμε τις υπόλοιπες παραμέτρους στην προσωπικότητα ή στη συμπεριφορά. Η ετικέτα μας δημιουργεί πρόσθετη επιβάρυνση και στρες. Λειτουργούμε σύφωνα με τις απαιτήσεις της και περιπλεκόμαστε ακόμα περισσότερο. Αν σκεφτώ, για παράδειγμα, ότι είμαι φλύαρη, θα νιώσω ντροπή και θα μετανιώνω κάθε φορά που θα μιλάω σε μια παρέα. Μπορεί να γίνω απολογητική και να ζητάω συγγνώμη από τους άλλους γιατί ίσως να θεωρώ ότι τους κουράζω με τα λεγόμενά μου.

Η λύση είναι εκ πρώτης όψεως απλή: αν ξεκολλήσω την ετικέτα, θα απελευθερωθώ.
Η ετικέτα θα ξεκολλήσει πραγματικά αν μάθω τα συστατικά της ισχυρής κόλλας της και πω δύο κουβέντες σε αυτούς που μου την κόλλησαν. Αν απαλλαγώ από τη δική μου ετικέτα, θα σταματήσω να έχω την ανάγκη να τη χρησιμοποιώ είτε σε εμένα είτε στους άλλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: