Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Επιθετική οδήγηση

Η επιθετική οδήγηση αποτελεί μια μορφή θυμού. Παρατηρείται συχνά και θεωρείται μια κοινωνικά αποδεκτή έκφραση του θυμού. Η επιθετική οδήγηση ευθύνεται για ένα μεγάλο ποσοστό οδικών ατυχημάτων. Οι επιθετικοί οδηγοί είναι 2,5-3 φορές πιο πιθανό να θυμώσουν ενώ οδηγούν, 3,5-4 φορές πιο πιθανό να γίνουν σωματικά ή λεκτικά επιθετικοί κατά την οδήγηση και 1,5-2 φορές πιο πιθανό να εκδηλώσουν επικίνδυνη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι.
Έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες για το θυμό. Σύμφωνα με μια βασική κατηγοριοποίηση ο θυμός διακρίνεται στον περιστασιακό και τον ιδιοσυγκρασιακό θυμό. Καθένας μας μπορεί να εμφανίσει τον περιστασιακό θυμό, εφόσον αυτή η μορφή θυμού συνδέεται με ένα παροδικό φαινόμενο και με περιβαλλοντικά ερεθίσματα ή καταστάσεις που μπορεί να ενεργοποιήσουν ένα αντίστοιχο συναίσθημα. Ένας οδηγός ενδέχεται λοιπόν να εκδηλώσει επιθετική συμπεριφορά στο τιμόνι ως αποτέλεσμα της αγανάκτησης ή της απόγνωσης στο δρόμο. Αντίστοιχες καταστάσεις που μπορεί να πυροδοτήσουν έκρυθμη οδική συμπεριφορά είναι η ανωνυμία των οδηγών, το κυκλοφοριακό χάος στις μεγάλες πόλεις, οι προσβολές από έναν άλλο οδηγό, η παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από άλλους οδηγούς κ.λπ.
Ο ιδιοσυγκρασιακός θυμός χαρακτηρίζει τους ανθρώπους που έχουν προδιάθεση στο θυμό και το συναίσθημα αυτό αποτελεί κομμάτι της προσωπικότητάς τους. Οι άνθρωποι αυτοί ενδέχεται να μεταφράζουν τα ερεθίσματα ή τις καταστάσεις που βλέπουν στο δρόμο με πιο αρνητικό τρόπο, με αποτέλεσμα να οδηγούν πιο γρήγορα και πιο επικίνδυνα, να βρίζουν και να βιώνουν μεγάλη αναστάτωση πίσω από το τιμόνι.
Δεν έχει αποδειχθεί με ακρίβεια αν οι οδηγοί που έχουν έμφυτο το συναίσθημα του θυμού θυμώνουν πιο πολύ σε σχέση με τους οδηγούς που εμφανίζουν επιθετική συμπεριφορά ως αποτέλεσμα μιας κατάστασης. Εξάλλου, η ίδια η επιθετική οδήγηση αποτελεί ένα ξεχωριστό φαινόμενο έκφρασης θυμού, που μπορεί να κυμαίνεται από την ήπια ενόχληση ή δυσαρέσκεια έως την έντονη οργή. Για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαίο καθένας να κάνει την αυτοπαρατήρησή του, ώστε να αποκτήσει συνείδηση της οδικής συμπεριφοράς του, να εντοπίσει την ένταση των συναισθημάτων του ενώ οδηγεί και να διακρίνει τις σκέψεις που κάνει για τους άλλους οδηγούς. Όλοι έχουμε βρεθεί τουλάχιστον μία φορά σε κατάσταση θυμού ενώ οδηγούσαμε. Δυστυχώς η υπακοή στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας δεν εφαρμόζεται από πολλούς Έλληνες οδηγούς, με αποτέλεσμα να εκδηλώνεται επιθετική οδήγηση και πρόκληση ατυχημάτων. Όλοι ωστόσο έχομε μερίδιο ευθύνης και μπορούμε να ξεκινήσουμε από την προσωπική μας αυτοπαρατήρηση και αυτοκριτική.

3 σχόλια:

iLiAs είπε...

δυστυχως, σαν χωρα, εχουμε πολυ κακη οδηγικη συμπεριφορα...
αδιαφορια για τους ποδηλατες, μηχανες, πεζουνς...
ξεσπουμε τα νευρα μας, στο τιμονι...

τυχεροι οσοι εχουν σοφερ, και δεν μπαινουν, σε διαδικασια οδηγησης..διατηρουν την ηρεμια τους!!

για μας τους υπολοιπους...χμ..αυτοσυγκρατηση, οπως λεω στον εαυτο μου...

καλο βραδυ :)

Ανώνυμος είπε...

H λέξη που λειπει ειναι "παιδεία". Αν έχεις οδηγική παιδεια τότε μπορεις πιο εύκολα να εχεις αυτοέλεγχο και σωστη συμπεριφορα. Φυσικά όλοι κάποια στιγμή θα θυμώσουμε αφου μια κινηση κάποιου αλλου οδηγου μπορει να θεωρει (και να ειναι) απειλή για τη ζωή μας. Αλλιώς όμως αντιδράς αν εχεις οδηγική παιδεία και σωστή εκπαιδευση κι αλλιώς αν εισαι "οδηγικά κάφρος" .
Στην Ελλάδα εισαι καλος οδηγος επειδή ξέρεις να κανεις... ανάποδη οπισθογωνία η οποία απαγορεύεται κιόλας απο τον Κ.Ο.Κ!
'Αλλωστε που υπάχει η σωστη παιδεια στην Ελλάδα πλεόν για να υπάρχει στην οδηγηση?Η μονη διαφορά ειναι οτι η ελλειψη αυτης της παιδειας κάθε χρονο το μονο φέρνει ειναι νεκρούς και ανάπηρους. Ποιος ακούει όμως?? Ουτε καν εμεις...

Δημητρης Μ.

Σταυρούλα Σανίδα είπε...

@iLiAs,
Σωστά! Αυτοσυγκράτηση, ψυχραιμία και αυτοέλεγχος!

Δημήτρη,
Η οδηγική μας παιδεία έχει σίγουρα σαθρές βάσεις. Σε συνδυασμό με τη συμπεριφορά μας εκδηλώνεται μια έκρυθμη κατάσταση που βιώνουμε όλοι στους δρόμους. Ας ξεκινήσουμε με ευαισθητοποίηση και προσωπική αλλαγή, με την ελπίδα να γενικευτεί η βελτίωση σε ευρύτερο πεδίο!